Transvaalwijk – Toen en Nu

Een wandeling in de oude wijk

De verwarming in woningen van Staedion in Transvaal valt dagelijks urenlang uit december 17, 2020

Telegraaf 17.12.2020

Bewoners Transvaal zitten al dagen bibberend thuis: ‘Niemand wil ons helpen’

AD 17.12.2020 Bewoners van de Haagse wijk Transvaal zijn wanhopig. De verwarming in hun woningen valt dagelijks urenlang uit. Sommige gezinnen, waarvan enkelen met kleine kinderen, zitten zelfs al dagen in de  kou. De problemen zouden worden veroorzaakt door een lekkage in de wijk, waardoor het water wegvloeit. Maar niemand wist waar het lek was.

AD 18.12.2020

 

Bewoner Jasar Benzian is ziedend. Sinds vorige week vrijdag valt het collectief warmtenet waar hij en zijn buren verplicht gebruik van maken, dagelijks voor langere tijd uit. De ene keer in de ochtend en de andere keer ‘s avonds. Vrijdag duurde de storing maar liefst zes uur. ,,We hadden geen warm water om te douchen en ook geen vloerverwarming.’’ Bij andere gezinnen is de situatie nog schrijnender, weet hij. Die zitten al dagenlang zonder verwarming.

Lees ook;

Dweilen

De bewoners bellen telkens met energieleverancier Energiek en woningcorporatie Staedion, de eigenaar van de woningen, maar tot dusver zonder resultaat. Monteurs vullen het systeem steeds bij, maar even later is het dan weer raak. Een monteur die hij aansprak, vertelde hem dat het systeem ergens leegloopt. ,,Alleen weet niemand waar. Het is dus dweilen met de kraan open.’’

De honderden huurders in Transvaal hebben al langer problemen met het collectief warmtenet. Zo kan de verwarming bijvoorbeeld pas eind oktober aan in huis omdat het systeem maar een half jaar verwarming aanbiedt. Hierdoor is het soms ijskoud in de huizen. Ook klaagden bewoners eerder in deze krant over veel te hoge energierekeningen. Veel huurders willen dan ook af van het collectief warmtenet, maar dat is niet mogelijk. Ze zitten er voor altijd aan vast.

Met de rug tegen de muur

Benzian heeft ook geklaagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthouder, maar ook die doet niets. ,,We kunnen nergens terecht. Zij hebben de macht om te handhaven, maar dat doen zij dus niet. Mensen hebben recht op verwarming, vooral in coronatijd, nu veel mensen thuis zitten. Maar het enige dat we te horen krijgen, is dat ze het zullen doorgeven. Wij willen hardere acties en dat ze een keer gaan handhaven’’, roept hij boos. ,,De instantie die hier op moet toezien, geeft iedere keer niet thuis, waardoor wij met de rug tegen de muur staan.’’

Het was al bekend dat er een lek zat. Waarom is er niks aan gedaan? Nu is het winter en zitten we in de kou, aldus Jasar Benzian.

Als het lek niet wordt gevonden, zullen alle leidingen moeten worden opgegraven om het systeem te kunnen herstellen. Dat is een enorme investering. De huurders vragen zich af of Staedion hier nog wel zo veel geld in wil stoppen. De woningcorporatie heeft de bewoners inmiddels laten weten het erg vervelend te vinden. ,,Maar drie jaar geleden was er ook al een lekkage geconstateerd en vorig jaar en in dit jaar ook. Het was dus al bekend. Waarom is er niks aan gedaan? Nu is het winter en zitten we in de kou.’’

De huurders balen ook dat het stadsbestuur maar niets van zich laat horen. ,,We horen wel dat ze overleg hebben gehad met Staedion en Energiek, maar niemand heeft contact met ons gezocht om ons verhaal te horen. Wij  hebben de burgemeester en wethouders deze zomer al aangeschreven, Ik vind dat zeer kwalijk. Het lijkt wel alsof ze ons zien als tegenstanders van hun energietransitieplannen.’’

Politiek

Raadslid Adeel Mahmood van Nida wil dat er snel een einde komt aan deze ‘hopeloze situatie’. ,,Al maandenlang zijn de signalen bekend en hebben de bewoners om hulp geroepen via de media en politiek. Maar het college heeft deze bewoners niet eens gesproken. Hoe kun je draagvlak creëren bij de burgers voor de energietransitie als je deze bewoners aan hun lot overlaat?

Staedion laat deze middag weten dat het lek eindelijk is gevonden. Het ligt onder een woning. De woningcorporatie hoopt het probleem voor dit weekend te verhelpen. ,,Iedereen heeft nu warm water’’, vertelt een woordvoerder. ,,Door bij te vullen, kunnen we het op peil houden.’’ Dat er de afgelopen dagen geregeld urenlang geen warmte was, kwam volgens hem omdat er telkens blokken afgesloten moesten worden om te kijken waar het lek lag. Dat is nu dus voorbij.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s